یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی و همیشه در دسترس
مقدمه :
شاید پس از وقوع انقلاب صنعتی ، اختراع کامپیوتر و سپس گسترش رسانه های ارتباطی به ویژه اینترنت از جمله عواملی باشند که تحولات وسیع و عمیقی را در جهان موجب شده اند . هر چند آثار علمی و اقتصادی پدیده کامپیوتر مشهودتر است اما کارکرد آن در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار قابل توجه است . دستگاه عظیم آموزش و پرورش نیز باید از این پیده دست ساز بشر بیشترین بهره را ببرد . داشتن مهارت استفاده از کامپیوتر هم سواد محسوب می شود . از آنجا که معلم باید از دانش و مهارت های جدید برخوردار باشد لازم است که اطلاعات ،دانش و مهارت خود را به روز کند . انجام دادن مناسب این امر مستلزم استفاده از فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت است. برای یک معلم حرفه ای آموختن هیچ گاه پایانی نخواهد داشت . لازمه زندگی در قرن بیست و یکم و هماهنگی با تحولات سریع علمی و فناوری تربیت معلمان بر اساس روش ها و فناوری های نوین است. تحولاتی که در جهان از لحاظ فناوری ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی در حال وقوع است شیوه زندگی را به کلی دگرگون ساخته است. به تبع این تحولات فراگیر ، نیازها ، مهارت ها ، محتوای برنامه ها و شیو های آموزش و تدریس نیز به شدت دگر گون شده و نیاز مند اصلاح و حرکت همزمان با این تحولات است . آموزش و پرورش باید به عنوان نهادی که وظیفه آموزش و آماده سازی کودکان ، نوجوانان و جوانان را برای زندگی بهتر و کسب مهارت های لازم بر عهده دارد ، بیش از سایر نهادها خود را با تحولات سریع جهانی سازگار کند و از تحولات پیش آمده به نفع جامعه استفاده کند . یادگیری الکترونیکی فقط راهی برای دستیابی بیشتر ، سریعتر و همیشگی به اطلاعات و دانش موجود است .
یادگیری الکترونیکی انحصار فراگیری موضوعی را از بین برده است و هر کس می تواند با استفاده از رسانه های الکترونیکی و مهارت در زبان تقریبا به هر دانشی که علاقه مند است دست یابد.
تحقق شعار« معلم به عنوان یاد گیرنده » از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی تسهیل می شود . چهار جنبه ای که معلم به عنوان یاد گیرنده باید به آنها توجه نماید عبارت اند از:
- بهبود مهارت ها
- توانایی تجزیه و تحلیل و انعکاس در عمل
- توانایی جست و جو ، اکتشافات و گردآوری شواهد
- داشتن اطمینان و اعتماد در دریافت و ارائه ایده های جدید و دریافت و ارائه کمک به سایر همکاران
بریگ هاوس و وودز اعتقاد دارند که این چهر جنبه باید با هم دیده شوند.
انجام دادن پژوهش های علمی و فنی و تولید دانش هر روز بر حجم دانش بشری می افزایند . انتقال این حجم عظیم از دانش بشری تنها از طریق کلاس درس و مدارس و دانشگاه ها امکان پذیر نیست . لذا روی آوری به سمت آموزش از راه دور ، استفاده از اینترنت و رایانه و لوح های فشرده ( CD ) آموزشی به امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است .
از سوی دیگر تفاوت های فردی در یادگیری ، مشغله های فراوان افراد طی شبانه روز و لزوم تنوع در برنامه های آموزشی و درسی مستلزم وجود برنامه های آموزشی انعطاف پذیری از لحاظ محتوا و زمان دسترسی است، که آموزش های رسمی فاقد چنین ویژگی هایی هستند .
در یادگیری الکترونیکی تنها آشنایی با کاربرد کامپیوتر توسط دانشجویان و معلمان کافی نیست . به عبارت دیگر آشنایی با کامپیوتر مترادف با داشتن مهارت در یادگیری الکترونیکی نیست . E-Learning با استفاده از رایانه و برقراری ارتباط از طریق اینترنت ( Internet ) یا شبکه داخلی (Networking ) صورت می گیرد.